Staat uw website al bovenaan bij de zoekresultaten in Google? Of misschien op pagina 2? Ook niet op 4? Welk zoekwoord u ook invoert? De concurrentie op internet is enorm. Om goed gevonden te worden, heeft een website tegenwoordig meer nodig dan alleen een leuke foto en wat tekst. Online vindbaarheid is een vak apart.
Zoekmachines als Google doen maar één ding: het internet afspeuren op zoek naar betrouwbare informatie die zo goed mogelijk aansluit bij de ingevoerde zoekterm. Bepaalde ‘trucjes’ kunnen ervoor zorgen dat de zoekmachine uw site sneller oppikt uit de massa. Het toepassen van die trucjes heet search engine optimization (SEO) oftewel zoekmachineoptimalisatie.
Dankzij SEO zullen zoekmachines de site sneller en hoger opnemen in de zoekresultaten. Daardoor zullen meer bezoekers de website weten te vinden. Een uitgekiende SEO-strategie kan het verschil maken tussen een website die amper bezoekers trekt en een website met duizenden hits per dag.
Dit zijn maar enkele maatregelen (hoewel zeer essentieel). Belangrijk is dat het structureel en consistent wordt doorgevoerd, dat er een duidelijke visie/plan van aanpak is.
Geen zin om te wachten tot de SEO-maatregelen vruchten afwerpen? Dan is er nog een alternatief: search engine advertising (SEA), oftewel zoekmachine adverteren. U betaalt dan dus voor een plek bovenaan in de zoekresultaten. Online adverteren kan bijvoorbeeld via Google Ads. U zet dan een campagne op waarbij u zelf bepaalt hoeveel geld u investeert en op welke zoekwoorden u gevonden wilt worden.
SEO en SEA zijn allebei goede manieren om een website beter vindbaar te maken. Beide methodes hebben zo hun voor- en nadelen: